Allmänna villkor för leverans av satellitkommunikation
Dessa villkor gäller för leverans av telekommunikationstjänst från IECT Sweden AB och utgör en del av det Avtal som träffas mellan IECT Sweden AB och Kund.
”Tjänsten” avser de kommunikationstjänster för överföring av information, som ”företaget” tillhandahåller i egenskap av nätägare och/eller distributör. I tillägg till dessa ”Allmänna villkor” kan ”Särskilda villkor” gälla för specifika tjänster.
”Kund” avser juridisk eller fysisk person som ingått avtal med IECT Sweden AB . För fysisk person gäller i tillägg bestämmelser i konsumentköplagen.
IECT Sweden AB åtagande kan ändras till följd av förändringar i tillämpliga svenska och internationella lagar och regleringar.
1. BESTÄLLNING AV TJÄNST
Tjänsten beställs på det sätt som anvisas av IECT Sweden AB . Om skriftligt avtal ej har ingåtts, skall avtal anses existera när IECT Sweden AB bekräftat beställning eller öppnat tjänst för användning, vilketdera som inträffar först.
2. AVTALSPERIOD OCH UPPSÄGNING
Se ”Särskilda Villkor”
Vid frånträdande av avtal skall kund på anmodan till IECT Sweden AB returnera eventuella SIM-kort eller annan utrustning som tillhör IECT Sweden AB .
Ingånget avtal kan ej överföras till tredje part utan IECT Sweden AB AB godkännande.
3. BEGRÄNSNING AV TILLGÅNG TILL TJÄNST, HÄVNING AV AVTAL.
IECT Sweden AB äger rätt att begränsa tillgång till tjänst. Avsluta leverans av tjänst och/eller annullera avtal om :
– Tjänsten används på otillåtet sätt, i strid med nationella eller internationell lagstiftning, eller i strid med bestämmelser i dessa villkor.
– Kunden, trots upprepande påminnelser ej betalt förfallna fakturor
– Tekniskt fel i kundens utrustning menligt påverkar det kommunikationsnät i vilket IECT Sweden AB leverar tjänsten, och kunden inte vidtar nödvändiga åtgärder för reparation/korrigering.
Endera parten äger rätt att omedelbart häva avtalet om :
– Den andra parten är försatt i konkurs, eller på goda grunder kan anses var insolvent.
4. INFORMATION OM KUND
IECT Sweden AB tilldelar kund identifikation(er) i form av telefonnummer, IP-adresser eller liknande. IECT Sweden AB äger rätt att ändra sådan identifikation om så krävs av tekniska/operationella orsaker eller till följd av myndigheters beslut. Information om identifikationsnummer för kommunikation i allmänna telenät, får lämnas ut av IECT Sweden AB till tredje part såvida kunden inte begärt att informationen skall skyddas. IECT Sweden AB äger rätt att lämna ut information om identifikation i det fall krav ställs från nationell eller internationell myndighet.
5. OTILLÅTEN ANVÄNDNING AV TJÄNST
Kunden är ansvarig för att nödvändiga säkerhetsåtgärder vidtas för att förhindra att otillåten användning av tjänst. Vid ev.stöld av kundens utrustning skall IECT Sweden AB omgående underrättas så att abonnemang kan spärras. Kund får ej använda tjänsten i strid med svensk, annan nationell lag eller internationell lag.
6. ANSVARSBEGRÄNSNING
För skada till följd av att :
– förbindelsen brutits eller varit felaktig
– meddelande uteblivit, expedierats oriktigt, försenats eller störts
– uppgift om namn, nummer, adress eller annan identifikation varit felaktig utgår ersättning enbart för utgift förknippad med den aktuella kommunikationen.
IECT Sweden AB , eller de partners och leverantörer IECT Sweden AB anlitar för att producera Tjänst, påtar sig ej ansvar för att indirekt skada, t.ex. förlorad vinst, minskad produktion eller omsättning i rörelse, hinder att uppfylla förpliktelser mot tredje man eller utebliven nytta av avtal.
Kundens tillgång till tjänst får tillfälligt begränsas för att rutinmässig översyn av nät och nätkomponenter som ägs av IECT Sweden AB eller annan nätägare som producerar tjänsten. IECT Sweden AB skall, så långt som möjligt, i förväg underrätta kunden om planerade avbrott, samt vidta åtgärder för att snarast möjligt återställa tjänstens funktionalitet.
7. LICENSER OCH TILLSTÅND FÖR ANVÄNDNING AV TJÄNST
Det åligger kunden att inhämta information om eventuellt behov av nationella tillstånd för användning av tjänst, samt att söka sådana tillstånd.
8. AVGIFTER, FAKTURERING OCH BETALNING.
Om inte annat avtalats utgår avgifter enligt IECT Sweden AB vid var tid fällande prislista för Tjänst. Avgifter kan bestå av rörliga och/eller fasta avgifter, eventuella engångsavgifter och faktureringsavgift.
Betalning skall vara IECT Sweden AB tillhanda inom den tid som anges på fakturan. Betalning skall ske i den valuta som anges på IECT Sweden AB faktura, utan avdrag för eventuella kostnader som kunden har för att verkställa betalning.
IECT Sweden AB priser anges exklusive mervärdeskatt, övriga skatter och offentliga pålagor.
Prisförändring skall av IECT Sweden AB aviseras senaste 30 dagar i förväg.
Vid försenad betalning äger IECT Sweden AB rätt att debitera dröjsmålsränta enligt räntelagen, samt lagstadgad påminnelseavgift och i förekommande fall inkassoavgift.
IECT Sweden AB förbehåller sig rätt att genomföra kreditprövning samt att begära betalningsgarantier före ingående av avtal.
Bestridande av erhållen faktura ska ske skriftligt till IECT Sweden AB inom 14 dagar från fakturans datum.
9. FORCE MAJEUR.
IECT Sweden AB , eller kund, är ej skyldiga att uppfylla bestämmelser i ingånget avtal om detta förhindras av händelser utanför endera Partens kontroll, och vars följder inte skäligen kunnat undvikas eller övervinnas, t.ex. skada som tillfogats parten av tredje man, arbetskonflikt (oavsett om den berör partens personal eller inte), olyckshändelser, blixtnedslag, brand, explosion, krig, upplopp. Om endera Parten till följd av Force Majeur, förhindrats att uppfylla sina skyldigheter under en sammanhängande period överstigande 90 dagar, kan endera Parten säga upp avtal med 10 dagars varsel.
10. TVIST
Eventuell tvist rörande tolkning eller tillämpning av IECT Sweden AB Allmänna villkor och Särskilda Villkor skall avgöras genom skiljedom enligt reglerna för förenklat skiljedomsförfarande utfärdat av Stockholms Handelskammare.
11. IKRAFTTRÄDANDE
Dessa Allmänna villkor tillämpas från 2014-01-13
Särskilda villkor för leverans av tjänst Mobil satellitkommunikation
A. ALLMÄNT.
Dessa särskilda villkor gäller i tillägg till vad som sägs i IECT Sweden AB Allmänna villkor för leverans av Tjänst och respektive prislistor eller därtill bifogade handlingar.
B. AVTALSPERIOD OCH UPPSÄGNING
Uppsägningstid för abonnemang är 30 dagar. Uppsägning skall ske skriftligt.
C. DRIFTAVBROTT ,FELANMÄLAN
Driftavbrott och/eller väsentlig störning i tjänst, som är hänförbar till funktion i satellitnätet anmäls till IECT Sweden AB.
Felanmälan sker till :
Telefon : 010-33 00 533
E-mail : info-se@iec-telecom.com
Fel hänförbart till funktion i kundens utrustning anmäls till aktuell leverantör, eller till IECT Sweden AB. Utrustning levererad av IECT Sweden AB omfattas av 1 års garanti.